جراحی باریاتریک ممکن است خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را یک سوم کاهش دهد

27ژانویه 2020 - تجزیه و تحلیل مطالعات منتشر شده ی مرتبط با جراحی کاهش وزن، نشان داد که این جراحی ممکن است خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را تا یک سوم کاهش دهد. این یافته ها در British Journal of Surgery منتشر شده است.

چاقی خطر ابتلا به بسیاری از بیماریها از جمله دیابت نوع 2 ، بیماری های قلبی عروقی و بیشتر سرطان ها از جمله سرطان روده بزرگ را افزایش می دهد. از آنجایی که نتایج هر یک از مطالعات بطور منفرد با نتایج مطالعات دیگر همخوانی نداشت، محققان تصمیم گرفتند که هفت مطالعه ی بزرگ منتشر شده در این زمینه را با تعداد کل 2121727 بیمار و میانگین پیگیری 7 سال مجددا بررسی و متاآنالیز کنند.

خطر کلی ابتلا به سرطان کولورکتال در بیماران چاق که تحت عمل جراحی کاهش وزن قرار گرفته بودند، 3 مورد در هر 1000 نفر گزارش شد، در حالی که در افراد چاقی که تحت این عمل جراحی قرار نگرفته بودند، این آمار 4 مورد در 1000 نفر بود.

دکتر Sulaiman Almazeedi از بیمارستان Jaber Al-Ahmed  در کویت و نویسنده ی این مقاله گفت: روز به روز جامعه علمی در حال کشف فواید بیشتری از جراحی کاهش وزن است و این مقاله بر این امر تأکید دارد. امروزه چاقی یکی از دلایل اصلی بیماری و مرگ زودرس است با این حال چاقی قابل پیشگیری و درمان است و علی رغم بحث و جدال های بسیار زیادی که در مورد جراحی باریاتریک وجود دارد، ما معتقدیم که جراحی کاهش وزن(باریاتریک) می تواند ابزاری مهم در مقابله با این بیماری همه گیر باشد.

منبع:

BJS(British Journal of Surgery). doi.org/10.1002/bjs.11494

https://www.news-medical.net/news/20200127/Bariatric-surgery-may-reduce-risk-of-developing-colorectal-cancer-by-one-third.aspx